Adverteren op YouTube, een goede zet

Bij online marketingcampagnes wordt al snel aan Google gedacht, maar wat te denken van YouTube: adverteren op YouTube is slim want daar bereik je een grote doelgroep. Men vergeet dat nogal eens. YouTube is eigenlijk ook een zoekmachine, maar dan wel eentje die je op een andere manier gebruikt dan een reguliere zoekmachine. Sterker nog, na Google is YouTube de grootste. Daarbij is videomateriaal tegenwoordig voor elke website een must. Een webpagina wordt dynamischer als er regelmatig een nieuwe video op verschijnt.

Adverteren op YouTube versus televisiereclame

YouTube is populair. Dat zie je wel aan de grote hoeveelheid videomateriaal dat er dagelijks nieuw bij komt. Wanneer je op de televisie adverteert, kies je de reclameblokken die uitgezonden worden vóór of na het programma waar je beoogde doelgroep naar kijkt. Op YouTube is dit uiteraard ook mogelijk, maar dit kanaal biedt nog veel meer en is bovendien ook minder prijzig. Wat betreft het adverteren met bewegend beeld is YouTube booming.

Een reclame als lossstaand verhaal

Krijg je het voor elkaar om met het perfecte reclamefilmpje te komen, dan heb je kans dat het een eigen leven gaat leiden. Mensen gaan speciaal zoeken naar dat ene filmpje omdat het zoveel indruk heeft gemaakt of omdat anderen zeggen dat je dit toch echt moet zien. Je hoeft er niet cum laude voor afgestudeerd te zijn om te zien dat een betere reclame voor je product niet bestaat.

Verschillende adverteermogelijkheden

Op YouTube kun je op verschillende manieren adverteren.

Je kunt advertenties vóór video’s in YouTube laten zien, door YouTube zelf ook wel TrueView In-stream-videoadvertenties genoemd. Na vijf seconden kan de kijker kiezen of hij de reclame af kijkt of hem ‘skipt’. Besluit de kijker tot het laatste, dan hoeft de adverteerder niet te betalen. Ook wanneer de kijker slechts vijf seconden kijkt, heeft deze vorm van reclame een groot effect. De kijker wil immers de video zijn die op de reclame volgt, dus houdt zijn aandacht erbij. Je kunt er ook voor kiezen je advertentie als banner te laten zien, zodat hij de hele tijd in beeld blijft wanneer het filmpje bekeken wordt. Naast adverteren bij gezochte video’s kun je er ook voor zorgen dat je opvallend opduikt in de zoekresultaten. Wanneer men een filmpje wil kijken over een specifiek onderwerp, komt jouw reclame ook naar voren. Dit is uiterst effectief daar het precies jóúw doelgroep is die het filmpje voorbij ziet komen. Er zijn naast deze opties nog tal van mogelijkheden om jouw product in YouTube aan de man te brengen.