Tegenwoordig worden batterijcontainers steeds belangrijker

batterij

Batterijcontainers zijn al van groot belang tijdens het werk op de bouwplaats en draagt bij aan een emissievrije bouwplaats. Deze batterijen worden steeds verder ontwikkeld. Tegenwoordig vaart er ook al een schip op energie door middel van een batterijcontainer. Deze containers zitten vol met batterijen die weer vol zitten met groene stroom. Deze manier van varen is een compleet nieuwe manier en het zou een goede optie zijn voor in de toekomst. De binnenvaart alleen al zorgt voor 5% van de CO2 uitstoot in Nederland. Dit is natuurlijk erg veel. Als er voor gezorgt kan worden dat er meer vrachtschepen op groene stroom kunnen gaan varen zal dit al heel erg helpen.

Hoe werkt het varen op groene stroom nou precies?

Vaak vaart een schip dat in het binnenland goederen vervoert kortere routes. Het is daarom een goede optie om op groene stroom te gaan varen voor deze korte routes. Dit zorgt ervoor dat de CO2 uitstoot in de binnenvaart zal gaan dalen. Hoe werkt het varen op groene energie nou precies? Dat is een goede vraag. Het werkt heel simpel. Op het schip staan meerdere containers dat eigenlijk een soort megabatterij is. Deze batterij bestaat uit kleinere batterijen die vol zitten met groene stroom. De batterij zorgt ervoor dat het schip vooruit komt. Als de batterij leeg is, dan kun je van batterij wisselen en wordt de lege batterij aan het stopcontact gedaan, zodat hij bij de volgende vaart weer vol is. Langs de route is zo’n wissel plek waar dit kan. Om dit plan te gaan uitbreiden moeten er dus meerdere van deze plekken langs de route komen. 

Is dit ook mogelijk voor de oceaan tankers?

Om dit voor oceaan tankers te gaan doen is eigenlijk nog niet mogelijk. Deze tankers zijn vaak meerdere dagen op zee en zijn stukken groter, waardoor er meer kracht nodig is om het schip vooruit te krijgen. Het lukt niet om zo lang met een batterij te varen. Dus voor nu is dit nog niet mogelijk. Maar wie weet wat de toekomst brengt.