Vormen van online marketing

Online marketing (of internet marketing) is een verzamelnaam voor alle marketingactiviteiten die op het internet plaatsvinden. Dit zijn activiteiten waarbij je de boodschap van je merk, product of dienst deelt via online kanalen. Het is hierbij de bedoeling dat deze boodschap effectief en meetbaar met potentiële klanten wordt gedeeld. Wanneer het over online marketing gaat, kun je denken aan het inzetten van social media, e-mail, advertenties in zoekresultaten en het verbeteren van de organische vindbaarheid in zoekmachines (zoekmachine optimalisatie). Er zijn veel verschillende vormen van online marketing. Zo heb je affiliate marketing, social media marketing en nog veel meer. Deze vormen zullen in dit artikel worden toegelicht.

Affiliate marketing, display- en search adverteren

Ten eerste is affiliate marketing is een vorm van online marketing, waarbij de persoon die jouw producten promoot, beloond wordt voor het converterende verkeer dat hij of zij doorstuurt naar jouw webshop. Als affiliate maak je gebruik van een trackingcode, die wanneer er door een potentiële klant op geklikt wordt, registreert waar de klanten vandaan komen. Affiliate marketing wordt vaak ingezet door bedrijven en blogs. Een andere vorm van online marketing is display adverteren. Hierbij worden er simpelweg banner advertenties getoond op andermans website. Hiermee kun je een groot bereik genereren. Search advertising is ook een vorm van online marketing. Dit gaat om betaalde zoekresultaten in zoekmachines.

Social media marketing en SEO

Tegenwoordig zijn er heel veel mensen dagelijks actief op social media. Er zijn hier dus voor de meeste merken heel veel potentiële klanten te vinden. Met behulp van social media marketing worden kanalen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn ingezet. Door social media marketing kan een merk meer naamsbekendheid en interactie creëren. Tot slot is zoekmachine optimalisatie een belangrijke vorm van online marketing. Hierbij zorg je ervoor dat je website op een manier is ingericht dat deze in de ogen van Google als relevant wordt gezien voor bepaalde zoekopdrachten.